Pracownicze Plany Kapitałowe
Pracownicze Plany Kapitałowe
Pracownicze Plany Kapitałowe to powszechny i dobrowolny (dla pracowników) system długoterminowego oszczędzania. Jest on tworzony wspólnie przez pracownika, pracodawcę oraz państwo. PPK wdrażane jest przez pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej jedną osobę podlegającą obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułów określonych w ustawie o PPK.
Pracodawca, wspólnie z przedstawicielami pracowników, wybiera instytucję finansową, która zarządza programem – inwestuje zgromadzone środki w funduszach zdefiniowanej daty, których strategia zmienia się w czasie – w zależności od grupy wiekowej uczestników. Zadaniem instytucji finansowej jest także prowadzenie indywidualnych rachunków PPK uczestników. Są one zasilane przez comiesięczne wpłaty – finansowane przez pracownika i przez pracodawcę. Po spełnieniu warunków określonych w przepisach, państwo przekazuje uczestnikowi jednorazową wpłatę powitalną i dopłaty roczne.
Oszczędności zgromadzone na rachunku PPK stanowią prywatny kapitał pracownika, podlegający dziedziczeniu.
Założeniem PPK jest powszechny i dobrowolny charakter – tak, aby osoby zatrudnione miały możliwość efektywnego oszczędzania na przyszłość na prostych i przejrzystych zasadach.
Zapoznaj się z kompendium wiedzy o Pracowniczych Planach Kapitałowych
Portal MojePPK.pl
Jedyne oficjalne źródło informacji o Pracowniczych Planach Kapitałowych. Znajdziesz w nim wszelkie niezbędne informacje dotyczące oszczędzania w ramach programu PPK!
Rola PFR TFI
W systemie PPK PFR TFI pełni szczególną rolę instytucji wyznaczonej, zapewniając ciągłość zarządzania środkami uczestników.
To zadanie, które zostało powierzone PFR TFI przez ustawodawcę. Kluczowym zadaniem PFR TFI jako instytucji wyznaczonej jest zagwarantowanie pracodawcom i pracownikom powszechnego dostępu do oferty PPK. PFR TFI nie odmówi zawarcia umowy o zarządzanie PPK żadnemu pracodawcy. Wypełniając powierzoną misję, PFR TFI dba także o zachowanie najwyższych standardów rynkowych oraz stworzenie oferty, która jak najlepiej odpowiada potrzebom rynku.
Rola Polskiego Fundusz Rozwoju S.A.
Sprawdź, jak PFR, wspierając zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy Polski, realizuje zadania związane z Pracowniczymi Planami Kapitałowymi.
Wdrożenie i utrzymanie systemu Ewidencji PPK, pośredniczenie w przekazywaniu dopłat od Państwa (wpłat powitalnych i dopłat rocznych), weryfikowanie, czy wszystkie podmioty zobowiązane utworzyły PPK, to tylko część zadań realizowanych przez spółkę.