Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 09 listopada 2022

21 listopada rusza wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK

Polski Fundusz Rozwoju ma obowiązek sprawdzenia, czy podmioty zobowiązane do utworzenia PPK dopełniły tego obowiązku. Od 21 listopada 2022 r. pracodawcy, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK, otrzymają wezwania do wyjaśnienia tej sytuacji.

Kto dostanie wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK?

Wezwanie otrzymają pracodawcy, którzy zadeklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione, ale nie widnieją w ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR. Dokument zostanie udostępniony w profilu informacyjnym ZUS (PUE) i będzie zawierał link przekierowujący bezpośrednio do specjalnego formularza. Wypełniając go, pracodawca będzie miał możliwość poinformowania PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie niezawarcia tej umowy. Jeśli pracodawca nie ma PUE, wezwanie zostanie wysłane do niego pocztą tradycyjną.

Które podmioty są zwolnione z tworzenia PPK?

Tylko trzy grupy podmiotów nie muszą zawierać umowy o zarządzanie PPK. Są to:

  • mikroprzedsiębiorcy, ale tylko w sytuacji, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
  • osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną − w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą;
  • podmioty, które − w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK − prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.

Pracodawcy, którzy należą do jednej z powyższych grup mają obowiązek poinformowania PFR o przyczynie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK przez wypełnienie formularza otrzymanego w wezwaniu.

Jak zawrzeć umowę o zarządzanie PPK?

Jeśli pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe, zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć tutaj. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania.

Po wyborze instytucji finansowej i podpisaniu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR przez wypełnienie formularza otrzymanego w wezwaniu.

Pomagamy pracodawcom

Pod adresem mojeppk.pl/wezwania znajduje się strona dotycząca wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Jest na niej m.in. instrukcja, w której krok po kroku wyjaśniamy, kto powinien zawrzeć umowę, jak utworzyć PPK oraz w jaki sposób prawidłowo wypełnić formularz. 

Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach online, prowadzonych przez doświadczonych ekspertów PFR Portal PPK. „Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK” to półgodzinne webinarium, podczas którego pracodawca dowie się, czy ma obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK, jak wypełnić formularz odpowiedzi i jakie są konsekwencje niepodjęcia działań. Szkolenia ruszają od 26 października 2022 r. Aby wziąć w nich udział, wystarczy zarejestrować się poprzez dedykowany formularz zgłoszeniowy

Od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00 działać będzie również infolinia PFR pod numerem +48 22 703 43 63 (opłata zgodnie z cennikiem operatora).