Przejdź do treści
[Polecamy]

Nowy program Team Poland dla Ukrainy - kompleksowe wsparcie dla firm planujących działanie na rynku ukraińskim

Ekspertyzy ekonomiczne Data publikacji: 04 listopada 2025

Kompendium automotive - elektromobilność (październik 2025)

Autor Andrzej Kochman Starszy Analityk, Biuro Analiz | Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Polski Fundusz Rozwoju S.A.

Po wyłączeniu handlu wozami bojowymi polska branża automotive generuje dodatni, ale coraz mniejszy bilans handlowy. Uwzględniając wozy bojowe bilans obrotów jest już ujemny. 

Równowagę w statystyce HZ branży automotive w Polsce naruszyły w sposób spektakularny czołgi, opancerzone wozy bojowe.  W ciągu 2 lat ich import  wzróśł z ok 40 mln EUR do ok. 2060 mln EUR obecnie.

Zasadniczym źródłem dużego deficytu w handlu zagranicznym Polski jest handel samochodami osobowymi, który urósł w ciągu ok. 3 lat z ok. -4,2 mld EUR do ok. -11,4 mld EUR.

Dotychczasową nadwyżkę w handlu zagranicznym w branży automotive w dużej mierze zawdzięczaliśmy nadwyżce w handlu częściami i akcesoriami. Nadwyżka po sierpniu w tej kategorii wyniosła ok.  6,5 mld EUR.

Po 2024 r. Polska spadła na 6 pozycję z 2 pozycji w 2023 r. wśród największych światowych eksporterów akumulatorów (wartość w EUR).  

Ujemna dynamika roczna eksportu akumulatorów w EUR z Polski po sierpniu wyniosła -19,2%. Ujemna dynamika uległa spłyceniu z -43,1% rok temu.

Polska eksportuje również samochody elektryczne. Eksportowane „elektryki” zawierają akumulatory jako integralną część a nie komponent, co powoduje w części spadek statystyk eksportu samych akumulatorów.

 Wśród nowych rejestracji samochodów w Polsce dominują hybrydy bez możliwości ładowania (47,5% rejestracji nowych samochodów osobowych ogółem). Programy wsparcia zakupu „elektryków” pozytywnie wpływają na wzrost udziału tych samochodów wśród nowych rejestracji.