Trasa Łagiewnicka w Krakowie

Wartość inwestycji
200 mln zł
Lokalizacja
Kraków
Widok  z góry na drogą dwupasmową
Wartość inwestycji
200 mln zł
Lokalizacja
Kraków

Współfinansowanie budowy Trasy Łagiewnickiej w Krakowie

Polski Fundusz Rozwoju współfinansował powstanie jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Krakowa. W dniu 27 sierpnia 2022 roku nastąpiło oddanie do użytku Trasy Łagiewnickiej, mającej na celu przeprowadzenie ruchu międzydzielnicowego z ominięciem centrum Krakowa. Ważny element Trasy stanowi przyjazna środowisku komunikacja tramwajowa. Poprowadzenie prawie 2 km odcinka trasy tunelami utworzyło nową przestrzeń rekreacyjną dla mieszkańców Krakowa, z boiskami, skateparkami i siłowniami. Fundusz zarządzany przez PFR był wraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Europejskim Funduszem Inwestycyjnym instytucją finansującą tę flagową inwestycję samorządową.

Trasa Łagiewnicka stanowi część wewnętrznej obwodnicy miasta, której budowa przyczyniła się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum i połączyła ze sobą południowe dzielnice. Realizacja inwestycji przyczyniła się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa (w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów) poprzez bezpośrednie połączenie południowych dzielnic miasta. Trasa umożliwia przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przekłada się na zmniejszenie emisji spalin. Zgodnie z założeniami Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju inwestycje w infrastrukturę są jednym z priorytetów Polskiego Funduszu Rozwoju.

"Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta"

- powiedział Paweł Borys, ówczesny prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Założenia inwestycji zostały opracowane wspólnie przez Polski Fundusz Rozwoju i Kraków, na mocy podpisanego przez strony porozumienia. Główny ciężar prac projektowo-koncepcyjnych oraz symulacji budżetowych projektu spoczywał na mieście, zaś PFR odpowiadał między innymi za wypracowanie struktury prawnej oraz modelowanie finansowe przedsięwzięcia, jak również za aranżację finansowania. W jego ramach PFR dostarczył ponad 200 mln zł. Instrument finansowy PFR był kluczowy dla realizacji inwestycji.

Budowa Trasy Łagiewnickiej była finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewnił działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 r. zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to niemal 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.