Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 13 marca 2025

Zakończenie budowy nabrzeża T3 coraz bliżej – do Baltic Hub dotarły kolejne trzy suwnice STS

Czy wiesz, że największe suwnice portowe osiągają wysokość 30-piętrowego wieżowca i potrafią podnieść kontener ważący tyle, co 10 słoni? Właśnie takie konstrukcje dotarły do portu Baltic Hub w Gdańsku! Trzy nowoczesne suwnice STS (Ship-To-Shore) przypłynęły do terminala 12 marca 2025 roku, domykając dostawę siedmiu imponujących urządzeń. W kolejnych tygodniach zostaną one zainstalowane i przygotowane do obsługi ogromnych kontenerowców. To bardzo ważny krok na drodze do uruchomienia nowego nabrzeża T3, którego budowa zakończy się jeszcze w 2025 roku.

Giganty stali i technologii

Te suwnice to prawdziwe inżynieryjne cuda. Mają 96 metrów wysokości, a po podniesieniu wysięgnika osiągają aż 140 metrów. Ich wysięg pozwala na obsługę kontenerów ustawionych w 26 rzędach, co oznacza, że bez trudu poradzą sobie nawet z największymi statkami kontenerowymi świata.

Każda suwnica STS może podnieść 65-tonowy kontener na wysokość 55 metrów, a przy tym cała operacja wciąż może być wykonana z ogromną precyzją. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów automatyzacji i nowoczesnych technologii, operacje przeładunkowe będą jeszcze szybsze i bardziej efektywne.

Nowoczesność i ekologia w jednym

Baltic Hub inwestuje także w ekologiczną automatyzację. Na nabrzeżu T3 pojawi się także 20 automatycznych suwnic aRMG, które będą sterowane zdalnie i zasilane energią z odnawialnych źródeł. To oznacza większe bezpieczeństwo pracy oraz mniejsze zużycie energii i emisję CO₂.

Już teraz 12 z tych suwnic zostało zamontowanych, a cztery są w fazie testów. To kolejny krok ku przyszłości, w której terminale kontenerowe będą działać niemal w pełni automatycznie!

Terminal na miarę XXI wieku

Rozbudowa Baltic Hub to ogromna inwestycja – dzięki nowemu nabrzeżu T3 powierzchnia terminala zwiększy się o 36 hektarów, a jego zdolność przeładunkowa wzrośnie do 4,5 mln TEU rocznie. Nowe nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra pozwoli obsługiwać największe kontenerowce na świecie. To wszystko sprawi, że Baltic Hub umocni swoją pozycję jako kluczowy hub logistyczny w Europie.

Polski Fundusz Rozwoju wspiera przyszłość logistyki

Jednym z inwestorów Baltic Hub jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który posiada 30% udziałów w terminalu. PFR aktywnie wspiera rozwój strategicznych projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają pozycję Polski w międzynarodowym handlu i globalnym łańcuchu dostaw.

Dzięki nowym suwnicom i rozbudowie nabrzeża, Baltic Hub staje się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie terminali kontenerowych w Europie, otwierając nowe możliwości dla polskiej gospodarki i globalnej logistyki!

Galeria