Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 06 czerwca 2025

Uroczysta ceremonia otwarcia terminalu T3. Relacja z Baltic Hub

 

6 czerwca 2025 r. odbyło się oficjalne otwarcie terminalu kontenerowego T3 w gdańskim porcie Baltic Hub. W uroczystości wzięli udział m.in.: Arkadiusz Marchewka - Wiceminister Infrastruktury, Jacek Karnowski - Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, Beata Rutkiewicz - Wojewoda Pomorska, Marcin Skierwaski - Wicemarszałek Województwa Pomorskiego, Aleksandra Dulkiewicz - Prezydent Miasta Gdańsk. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) jest 30%-procentowym udziałowcem konsorcjum, do którego należy Baltic Hub. “Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, że w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym - tutaj, w Polsce” – mówi Piotr Matczuk, Prezes Zarządu PFR S.A.

Rola PFR w strategicznej inwestycji 

Obok PFR pozostali udziałowcy portu Baltic Hub to globalny operator portowy PSA International (40%) oraz fundusz infrastrukturalny IFM Global Infrastructure Fund (30%). Tak silna struktura właścicielska to nie tylko znaczący udział kapitału zagranicznego, ale także światowe know-how w zarządzaniu infrastrukturą portową dla Polski. Inwestycja w Baltic Hub wpisuje się w strategię PFR, której filarami są między innymi transformacja energetyczna, budowanie długoterminowej odporności i wspieranie konkurencyjności polskiej gospodarki. Obok właśnie otwartego terminala kontenerowego powstaje T5 – terminal instalacyjny dla farm wiatrowych. 

“Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju” – dodaje prezes PFR.

Nowe możliwości dla regionu 

Nowy terminal T3 powiększa powierzchnię operacyjną Baltic Hub o 36 hektarów. Dodatkowe 717 metrów głębokowodnego nabrzeża podnosi zdolności przeładunkowe całego terminala kontenerowego do 4,5 mln TEU rocznie. Jego uruchomienie oznacza nowe możliwości rozwoju dla klientów Baltic Hub.

Baltic Hub dysponuje teraz ponad 124 hektarami powierzchni, około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża, 21 suwnicami STS i 74 suwnicami placowymi (RMG i RTG). Jest największym i najgłębszym terminalem kontenerowym na Bałtyku i jedynym w regionie, który przyjmuje największe statki kontenerowe świata (ULCV) o pojemności sięgającej nawet ponad 24 tys. TEU. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Azji. 

Baltic Hub pełni kluczową rolę dla rozwoju gospodarczego Polski i całego regionu Europy Środkowo-wschodniej. Port w Gdańsku stał się bramą transportową nie tylko dla Polski, ale także dla krajów pozbawionych dostępu do morza, takich jak Czechy, Słowacja czy Węgry. Wzmacniając swoją pozycję i zasięg, gdański hub kontenerowy podnosi niezależność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw w naszej części Europy, co ma znaczenie zarówno ekonomiczne, jak i geostrategiczne. Baltic Hub może również w przyszłości odegrać ważną rolę także w obsłudze Ukrainy, zapewniając temu krajowi bezpośredni kanał wymiany handlowej ze światem.

 

Rozwój Baltic Hub przekłada się na wymierne korzyści dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Port kontenerowy bezpośrednio zatrudnia ponad 1400 osób, a pośrednio – poprzez sieć współpracujących przedsiębiorstw transportowych, logistycznych i spedycyjnych – zapewnia pracę dla blisko 36 tysięcy osób w kraju. Operacje portu generują znaczące wpływy do budżetu państwa – co roku jest to łącznie kilkadziesiąt miliardów złotych z tytułu ceł, VAT i akcyzy, a także dodatkowe dochody z podatków PIT i CIT. 

Poprzez swoją działalność Baltic Hub napędza handel zagraniczny, sprzyja rozwojowi polskich eksporterów i importerów oraz zwiększa atrakcyjność inwestycyjną Polski w oczach globalnych partnerów. PFR wraz z partnerami kontynuuje rozwój infrastruktury portowej – kolejnym etapem jest budowa Terminala T5, przeznaczonego do obsługi sektora morskich farm wiatrowych. Ten nowoczesny terminal instalacyjny o powierzchni 21 ha i nabrzeżu długości 800 m stanowi milowy krok w kierunku rozwoju energetyki wiatrowej na Bałtyku i gospodarki opartej na energii odnawialnej.

 

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) jest instytucją finansową wspierającą długofalowy zrównoważony rozwój gospodarczy Polski. Filarami działalności PFR są zwiększanie międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, transformacja energetyczna, pobudzanie rozwoju ekosystemu innowacji, rozwój rynku kapitałowego oraz długoterminowa odporność gospodarcza i obronna. 

PFR SA wraz ze spółkami: PFR TFI, PFR Ventures, PFR Nieruchomości i PFR Operacje tworzy Grupę Kapitałową PFR. Inwestycje grupy w projekty wyniosły dotąd ponad 12 mld zł. W 2024 r. Grupa wypracowała 776 mln zł zysku netto. 

PFR jest udziałowcem m.in. spółek PESA Bydgoszcz, Polskie Koleje Linowe i WB Electronics. W ramach grupy kapitałowej PFR inwestuje także w technologie podwójnego zastosowania, współpracując z międzynarodowymi akceleratorami DIANA i IDA, oraz rozwija własny program PFR Deep Tech. W ostatnich miesiącach Fundusz współfinansował ekspansję zagraniczną polskich firm, w tym przejęcie fińskiego Teknikum przez Sanok Rubber Company oraz konsolidację pięciu ukraińskich spółek IT z udziałem grupy Euvic. Poprzez PFR Ventures Grupa PFR pozostaje największym inwestorem instytucjonalnym na rynku VC w Europie Środkowo-Wschodniej.