Przejdź do treści
[Polecamy]

Nowy program Team Poland dla Ukrainy - kompleksowe wsparcie dla firm planujących działanie na rynku ukraińskim

Aktualności Data publikacji: 21 lipca 2025

Transport miejski w Lublinie zostanie zmodernizowany – kolejna umowa już podpisana!

Autor Redakcja PARP Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) właśnie zawarła umowę z Gminą Lublin na realizację projektu dotyczącego rozwoju zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie tego miasta. W ramach działania „Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, projekt otrzyma wsparcie w wysokości ponad 190 mln zł. Nowa infrastruktura w Lublinie ma powstać do końca września 2029 roku.

– Zawarcie umowy na realizację tego projektu to kolejny istotny krok w kierunku nowoczesnej, zrównoważonej mobilności miejskiej. Kompleksowe działania w zakresie rozbudowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury transportowej pozwolą na lepszą integrację systemów transportowych w całym miejskim obszarze funkcjonalnym. To inwestycja w bardziej konkurencyjny i efektywny system komunikacji poprawiający jakość życia mieszkańców, ich bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska – mówi Maciej Berliński, dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP.

Lublin idzie w stronę zrównoważonej mobilności miejskiej!

Celem projektu „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin” jest podniesienie jakości transportu publicznego i jednoczesne zmniejszenie kosztów jego funkcjonowania. Wnioskodawca zaplanował realizację 13 zadań, w tym m.in. :

–  zakup bezemisyjnego taboru, 

– budowę węzła przesiadkowego, zintegrowanego z infrastrukturą kolejową,

– przebudowę pętli autobusowych, 

– budowę parkingów „Bike&Ride”, „Kiss&Ride”, „Park&Ride” na obrzeżach miasta, 

– budowę/przebudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej,

– rozbudowęsystemu dynamicznej informacji pasażerskiej;

–  budowę i rozbudowę infrastruktury: buspasów, ścieżek rowerowych, chodników,

– instalację nowego oświetlenia, monitoringu oraz przebudowę skrzyżowań wraz z sygnalizacją świetlną i ich integrację z systemem ITS.

Całkowity koszt inwestycji to 349 325 952,05 zł, a kwota dofinansowania ze środków unijnych wyniesie 190 701 000,00 zł.

W efekcie realizacji projektu nastąpi integracja poszczególnych gałęzi transportu, w tym drogowego i kolejowego. Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii autobusowych w Lublinie ma wynieść ponad 45 km, a trolejbusowych prawie 5 km. Dodatkowo miasto zamierza zakupić 15 nowych autobusów zeroemisyjnych. Przewidywany jest również znaczny wzrost użytkowników infrastruktury rowerowej – zaplanowano budowę 100 stanowisk postojowych w obiektach „Ride&Bike”.

 

Z myślą o dostępności – transport przyjazny dla wszystkich

Realizacja projektu nie tylko uzupełni istniejącą infrastrukturę o nowe, konkurencyjne elementy, lecz także poprawi dostępność przestrzeni miejskiej dla wszystkich użytkowników.

Zakupiony tabor będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. Nowe pojazdy niskopodłogowe zostaną wyposażone w rozwiązania ułatwiające dostęp, takie jak: wydzielona przestrzeń na wózki dziecięce i inwalidzkie, zawieszenie z funkcją „przyklęku” (obniżenia podłogi na przystanku), ręcznie odkładane rampy dla wózków oraz system informacji pasażerskiej z tablicami LED i komunikatami głosowymi, ułatwiającymi orientację osobom niedowidzącym i niewidomym.

Dostępność zostanie zapewniona również w nowo budowanej i przebudowywanej infrastrukturze. Chodniki będą miały odpowiednią szerokość, w rejonie przejść dla pieszych i przystanków zastosowane zostaną płytki wskaźnikowe, a sygnalizacja świetlna będzie wspomagana systemem akustycznym. Na przystankach i w punktach sprzedaży biletów pojawią się czytelne wyświetlacze o wysokim kontraście oraz biletomaty dostosowane pod względem wysokości i funkcjonalności do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Lublin umacnia swoją pozycję miasta przyjaznego mieszkańcom i dąży do tworzenia przestrzeni publicznej dostępnej dla każdego. W ramach realizacji projektu liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ma wynieść 86 szt.

Zakres i cel działania

Celem działania „Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny” jest wsparcie projektów zakresu ekologicznych, zintegrowanych systemów mobilności miejskiej (obejmujących transport miejski i aktywne formy mobilności), przyczyniające się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, hałasu i zwiększenia efektywności przemieszczania się w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.

Wsparcie wyniesie do 85% wartości projektu, co oznacza, że wkład własny to co najmniej 15% całkowitego kosztu projektu.

Dofinansowanie można przeznaczyć na:

  1. zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego;
  2. budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności;
  3. digitalizację systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.

Beneficjentami projektów mogą zostać miasta wojewódzkie oraz miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze liczące powyżej 100 tys. mieszkańców wraz z ich obszarami funkcjonalnymi, w ramach makroregionu Polski Wschodniej: Lublin, Białystok, Rzeszów, Kielce, Olsztyn, Elbląg, Radom.

Więcej informacji na temat działania „Zrównoważona mobilność miejska - nabór niekonkurencyjny” znajduje się na stronie PARP.

Kontakt dla mediów:                                                                                                               prasowa

e-mail: [email protected]                                                                                             

Galeria