Rynek transportu w Polsce i na świecie - listopad 2025 r.
Najważniejsze w tym wydaniu:
Produkcja usług transportowych i gospodarki magazynowej rośnie r-d-r nieprzerwanie od kwietnia 2024 (najświeższe dane z sierpnia 2025 wskazują wzrost o +5,5%).
wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w branży transportowej i magazynowej przez większość czasu 2025 jest lepszy niż w 2024 (w październiku 2025 na poziomie -2% a w październiku 2024 na poziomie -4,1%), ale pozostaje słabszy niż w latach 2013-2019.
Prędkość przewozów towarowych koleją w Polsce chociaż rośnie, nadal jest niższa niż w większości krajów UE (dla których są dostępne dane) i negatywnie odbija się na konkurencyjności transportu kolejowego.
jak wskazują dane Eurostatu za 2020 (najświeższe dane) średnia prędkość przewozów towarowych koleją w ruchu krajowym wyniosła w przypadku: Polski 30 km/h; Czech 45km/h; Niemiec 48,6 km/h; Słowacji 57,1 km/h
według danych Urzędu Transportu Kolejowego średnia prędkość przewozów towarowych ogółem w Polsce w 2024 wyniosła 27,3 km/h a w przewozach intermodalnych 37,4 km
przyśpieszenie prędkości w przewozach towarowych na kolii pozwoliłoby lepiej wykorzystać fakt, że linie kolejowe w Polsce należą do jednych z najdłuższych w UE: ich długość w 2023 r. wyniosła 19,6 tys. km (na trzecim miejscu w UE po Niemczech i Francji).
Polskie koleje (obok niemieckich), przewożą największą ilość materiałów niebezpiecznych (w tym wybuchowych) spośród wszystkich krajów UE, co również wpływa na istotność zapewnienia bezpieczeństwa w przewozach kolejowych.
w przypadku materiałów niebezpiecznych łącznie w 2024 polskie koleje przewiozły ich 31754 tys. ton, zaś druga w zestawieniu Francja 12451 tys. ton (brak danych dla Niemiec za 2024, w 2023 było to 70503 tys. ton)
w przypadku materiałów wybuchowych, apogeum ich przewozu w Polsce zanotowano w 2023 r, kiedy to polskie koleje przewiozły ich 130 tys. ton (w 2024 spadek do 95 tys. ton), Niemcy 160 tys. ton, a trzecia w zestawieniu Rumunia 52 tys. ton.
Wybrane strony z dokumentu