Przelew praw lub obowiązków wynikających z umowy subwencji finansowej
Komunikat Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w sprawie przelewu praw lub obowiązków wynikających z umowy subwencji finansowej przez beneficjentów rządowego programu „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” na rzecz osoby trzeciej.
W związku z pytaniami kierowanymi do Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. („PFR”) w zakresie dotyczącym możliwości wyrażenia przez PFR zgody na dokonanie przelewu praw lub obowiązków wynikających z umowy subwencji finansowej na rzecz jakiejkolwiek osoby trzeciej („Przelew”) przez beneficjentów rządowego programu „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”(„Program”), PFR wyjaśnia, co następuje:
- Intencją Rady Ministrów przy zlecaniu PFR realizacji Programu było zapewnienie wsparcia przedsiębiorcom, na których sytuację finansową i możliwości utrzymania dotychczasowego zatrudnienia pracowników istotnie wpłynęła pandemia COVID-19;
- Zgodnie z postanowieniami: (i) regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” („Regulamin”) oraz (ii) umowy subwencji finansowej („Dokumenty Programowe”): − udział w Programie jest uzależniony od spełnienia wszystkich warunków programowych określonych w Dokumentach Programowych; − zawarcie umowy subwencji finansowej jest konieczne dla ubiegania się o udzielenie subwencji finansowej;− udzielenie subwencji finansowej jest dokonywane w oparciu o wniosek złożony w określonym terminie, determinujący treść postanowień umowy subwencji finansowej dotyczących cech podmiotowych beneficjenta i następnie podlegający weryfikacji przez PFR zgodnie z Dokumentami Programowymi; oraz − wysokość subwencji finansowej uzależniona jest od danych dotyczących beneficjenta jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a wskazanych przez niego we wniosku, zawartych w umowie subwencji finansowej i zweryfikowanych przez PFR. Na skutek Przelewu realnym beneficjentem wsparcia udzielonego przez PFR w ramach Programu stałaby się osoba trzecia, na której sytuację finansową i możliwości utrzymania dotychczasowego zatrudnienia pracowników pandemia COVID-19 mogła nie mieć żadnego wpływu.
Ponadto w konkretnym stanie faktycznym, pandemia COVID-19 mogłaby mieć wpływ na sytuację finansową i możliwości utrzymania dotychczasowego zatrudnienia pracowników także przez tę osobę trzecią, jednak udzielenie przez PFR zgody na Przelew mogłoby być interpretowane jako dopuszczenie do obejścia przez nią postanowień Dokumentów Programowych, m. in.w wyżej opisanym zakresie.
- Dokumenty Programowe umożliwiają PFR, m. in.:− dokonywanie kontroli wykorzystania subwencji finansowej w zakresie w jakim korzystał z niej beneficjent;− wypowiedzenie umowy subwencji finansowej z uwagi na posłużenie się przez beneficjenta nierzetelnymi informacjami lub złożenie nieprawdziwych oświadczeń w toku wnioskowania o subwencję finansową;− wypowiedzenie umowy subwencji finansowej na podstawie, oraz w przypadkach określonych w §6 ust. 1 i §7 ust.5 umowy subwencji finansowej. Przelew przez Beneficjenta na jakąkolwiek osobę trzecią praw lub obowiązków z umowy subwencji finansowej skutkowałby faktycznym pozbawieniem PFR możliwości wykonania swych uprawnień w przypadku zmaterializowania się przesłanek określonych w wyżej wskazanych postanowieniach w stosunku do beneficjenta jako podmiotu, na którego rzecz doszło do wypłaty subwencji finansowej.
- Ścisłe powiązanie części praw i obowiązków wynikających z umowy subwencji finansowej z osobą beneficjenta faktycznie uniemożliwia wykonywanie ich przez osobę trzecią, na którą byłby dokonany Przelew. Podkreślić należy, iż cechy podmiotowe beneficjenta stanowią kluczową okoliczność determinującą treść umowy subwencji finansowej, co w najszerszym zakresie znajduje odzwierciedlenie w §1 umowy subwencji finansowej, zawierającym szereg oświadczeń beneficjenta korespondujących z poszczególnymi warunkami programowymi.
- Program został zatwierdzony przez Komisję Europejską na mocy decyzji nr SA.56996(2020/N) z dnia 27 kwietnia 2020 r. Zgodnie z przywołaną decyzją KE beneficjenci Programu muszą spełnić przesłanki, które zostały określone w pkt 16-20 Decyzji. Przelew praw lub obowiązków na jakąkolwiek osobę trzecią, czyniłby, w ocenie PFR, koniecznym dokonanie weryfikacji, czy ta osoba trzecia spełnia warunki programowe w tożsamym stopniu jak beneficjent. Możliwość dokonania Przelewu przez beneficjenta rodzi istotne wątpliwości z punktu widzenia zasad kwalifikowalności danego podmiotu jako beneficjenta pomocy do udziału w Programie oraz obowiązków PFR jako podmiotu udzielającego pomocy. Przelanie praw lub obowiązków na jakąkolwiek osobę trzecią, tj. inny podmiot niż beneficjent, może być uznane za niezgodne z celem wsparcia wynikającym z decyzji Komisji Europejskiej, jakim jest przeciwdziałanie ekonomicznym skutkom pandemii COVID-19 po stronie konkretnego podmiotu. Istnieje również ryzyko, że wskutek Przelewu mogłoby dojść do przyznania osobie trzeciej nieuzasadnionej korzyści poprzez dopuszczenie jej do udziału w Programie. Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności brak jest podstaw do wyrażenia zgody na dokonanie przez beneficjenta Programu przelewu praw lub obowiązków z umowy subwencji finansowej na jakąkolwiek osobę trzecią w drodze czynności prawnej skutkującej sukcesją syngularną.