Przejdź do treści
[Polecamy]

Nowy program Team Poland dla Ukrainy - kompleksowe wsparcie dla firm planujących działanie na rynku ukraińskim

Aktualności Data publikacji: 03 września 2025

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru „Promocja marki innowacyjnych MŚP”!

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła wyniki naboru „Promocja marki innowacyjnych MŚP” w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Celem konkursu jest wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w zwiększaniu ich obecności na rynkach międzynarodowych. Do dofinansowania rekomendowano 183 projekty na łączną kwotę 156 471 087,48 zł. Dotyczą one promocji takich produktów jak meble, łodzie, słodycze czy kosmetyki.

– W związku z tym, że alokacja na nabór wynosiła 50 mln zł, a wyniku oceny aż 183 projekty uzyskały ocenę pozytywną na łączną kwotę 156 471 087,48 zł, co pozwoliłoby na dofinansowanie jedynie 51 projektów, PARP wystąpiła do Instytucji Zarządzającej o zwiększenie alokacji na nabór. Podniesiona alokacja pozwoliła na przyznanie wsparcia wszystkim projektom, które spełniły obowiązkowe kryteria wyboru. Zainteresowanie konkursem „Promocja marki innowacyjnych MŚP” przerosło nasze oczekiwania – liczba złożonych wniosków oraz ich wysoka jakość pokazały, że polskie firmy mają ogromny potencjał w zakresie internacjonalizacji i budowania rozpoznawalnych marek – mówi p.o. prezesa PARP Krzysztof Gulda.

Otwórz drzwi do zagranicznej ekspansji

Głównym celem naboru „Promocja marki innowacyjnych MŚP” jest rozwijanie działalności eksportowej firm poprzez budowanie relacji biznesowych i pozyskiwanie nowych partnerów handlowych. W ramach działania innowacyjne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogły uzyskać wsparcie finansowe na promocję swojej marki za granicą poprzez uczestnictwo w targach oraz misjach gospodarczych.

Przykładowo firmy z sektora elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki będą obecne na prestiżowych targach Hannover Messe oraz Gamescom w Kolonii w Niemczech, a także High-End AV Show w Hong-Kongu czy Dutch Audio Event w Niderlandach. Z kolei branża przemysłu kreatywnego za kierunek swoich działań chętnie obiera wydarzenia w Abu Dhabi (ZEA) oraz w Dosze (Katar). Dzięki wsparciu PARP przedsiębiorcy z sektora kosmetycznego będą mogli promować swoją markę podczas targów Wine Paris we Francji oraz Cosmoprof Bologna (Włochy).

Wśród wybranych projektów najwięcej złożonych zostało przez średnie przedsiębiorstwa (79 projektów), następnie przez małe firmy (73 projekty) oraz przez mikro (31 projektów). Najczęściej firmy działają w sektorach budowy i wykańczania budowli, spożywczym, IT/ICT, motoryzacyjnym, kosmetycznym.

Lista rekomendowanych do dofinansowania projektów znajduje się na stronie naboru:

https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/promocja-marki-innowacyjnych-msp#wyniki_i_archiwum

Jak się ma polski eksport?

W opublikowanym przez PARP „Raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024” czytamy, że proces umiędzynarodowienia polskiej gospodarki dynamicznie postępuje. Relacja eksportu wyrobów i usług do PKB systematycznie rośnie. W latach 2013–2022 r. zwiększyła się z 46,0% do 62,7%, a od 2016 r. przekracza 50%, co oznacza, że polskie przedsiębiorstwa zajmują się w coraz większym stopniu zaspokajaniem popytu konsumentów zagranicznych.

Te optymistyczne dane potwierdza również Narodowy Bank Polski, według którego w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku eksport wyniósł 169 834 mln euro i okazał się o 1,6% większy niż przed rokiem. Zdaniem ekspertów Krajowej Izby Gospodarczej w całym 2025 roku eksport może być o około 3% wyższy niż rok wcześniej, a w 2026 roku nawet o blisko 8% więcej.

To oznacza, że polskie firmy mają dobre perspektywy, bo zagraniczni partnerzy – szczególnie Niemcy – zaczynają zamawiać więcej. Jak podała Komisja Wschodnia Gospodarki Niemieckiej, wolumen handlu między Niemcami a Polską wzrósł w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku o 4,6 mld euro i  osiągnął rekordowe 90 mld euro. To o 5,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Warto przypomnieć, że polski rząd przedstawił nową strategię rozwoju eksportu, której celem jest zwiększenie udziału naszego kraju w światowym handlu do 2% do 2030 roku oraz podwojenie liczby firm eksportujących. Strategia ta koncentruje się na promocji polskich produktów i usług na rynkach międzynarodowych oraz na wsparciu przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej. Potrzebę takich działań potwierdza też lektura raportu „Nowy eksport, nowa rola dyplomacji: dokąd zmierzają polskie firmy?”. Jego autorzy wskazują na zauważalną transformację polskiego eksportu: przedsiębiorstwa nie ograniczają się już tylko do samej sprzedaży towarów za granicę i coraz częściej wybierają zaawansowane formy ekspansji, takie jak zakładanie oddziałów, przejęcia czy inwestycje. To ważny etap dla gospodarki, wymagający nowego podejścia biznesu.

Dla kogo dofinansowanie?

W ramach naboru „Promocja marki innowacyjnych MŚP” dofinansowanie mogą otrzymać projekty obejmujące działania wspierające rozwój eksportu przedsiębiorstw MŚP na rynkach zagranicznych. W szczególności dotyczy to uczestnictwa w targach ujętych na liście wydarzeń, na których będę organizowane stoiska narodowe dla danego sektora, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii (https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/promocja-eksportu), udziału w wybranych targach, w które wpisuje się projekt oraz produkty promowane w ramach projektu, a także organizacji wyjazdowych misji gospodarczych. Celem tych działań jest promocja zarówno marki produktowej wnioskodawcy, jak i Marki Polskiej Gospodarki.

Wnioski można było składać od 13 maja do 24 czerwca 2025 r. Nabór skierowany był do firm z sektora MŚP prowadzących działalność na terenie Polski, chcących wzmocnić swój potencjał eksportowy. Przedsiębiorstwa musiały wpisywać się w jeden z sektorów gospodarki: medyczny i farmaceutyczny; budowy i wykańczania budowli; elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki; zielonych technologii (w tym OZE, GOZ); IT/ICT; przemysłu kreatywnego; kosmetyczny; maszyn i urządzeń; meblarski; motoryzacyjny; pojazdów szynowych; statków specjalistycznych, jachtów i łodzi; wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania; lotniczo-kosmiczny; spożywczy.

Na co można przeznaczyć wsparcie?

Dofinansowanie obejmuje działania promocyjne związane ze zwiększaniem obecności marki na rynkach zagranicznych. W ramach otrzymanego wsparcia wnioskodawca jest zobowiązany uczestniczyć w co najmniej jednych targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy, może także uczestniczyć w charakterze wystawcy w wybranych przez siebie wydarzeniach targowych, bądź też zorganizować zagraniczne misje gospodarcze, których celem jest nawiązanie kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Dofinansowaniem objęte są także kampanie promocyjne.

Wśród kosztów kwalifikowalnych znajdują się koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie; koszty rezerwacji powierzchni wystawienniczej; koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji w zakresie promocji marki produktowej, koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych; koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).

Poziom dofinansowania wynosi do 85% w przypadku kosztów podróży służbowych oraz do 50% dla pozostałych kosztów kwalifikowanych. W naborze nie określono minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych.

Więcej o naborze „Promocja marki innowacyjnych MŚP” na stronie PARP