Przejdź do treści
[Polecamy]

Nowy program Team Poland dla Ukrainy - kompleksowe wsparcie dla firm planujących działanie na rynku ukraińskim

Aktualności Data publikacji: 25 września 2025

Nowe szlaki handlowe i logistyczne – PFR o inwestycjach portowych wspierających odbudowę Ukrainy

Port nad Morzem Czarnym jako szansa na nowe szlaki handlowe i wzmocnienie współpracy polsko-ukraińskiej. To jeden z ważnych tematów omawianych drugiego dnia kongresu Common Future w Poznaniu. Podczas panelu „Polski port nad Morzem Czarnym – nowe możliwości logistyczne i handlowe” Piotr Bogus, Dyrektor Zarządzający Pionem Inwestycji w PFR i Przewodniczący Rady Nadzorczej Baltic Hub, podkreślał, że tego typu projekty to nie tylko ogromne wyzwania finansowe, ale także strategiczna inwestycja w przyszłość handlu i logistyki całego regionu.

Debata była częścią szerszej rozmowy o odbudowie Ukrainy i o roli Polski jako kluczowego partnera inwestycyjnego. Podczas kongresu wielokrotnie podkreślano, że rozwój infrastruktury to nie tylko wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw, ale także szansa na trwałe umocnienie pozycji Polski w regionalnym łańcuchu dostaw. Ważnym elementem tych działań jest wspólna oferta wsparcia instytucji rozwojowych pod szyldem Team Poland, która pomaga polskim firmom w ekspansji zagranicznej – w tym ich udziale w odbudowie Ukrainy.

Doświadczenia inwestycyjne PFR na przykładzie Baltic Hub

Podczas rozmowy Piotr Bogus podkreślił, że przy wyborze modelu inwestycyjnego (zakup, dzierżawa, koncesja) kluczowe jest nie tylko zapewnienie dostępu do infrastruktury, ale przede wszystkim sposób jej wykorzystania:

„Każdy model – własność, dzierżawa czy koncesja – ma swoje plusy i minusy. Jeżeli jest to aktywo strategiczne, warto być jego właścicielem, bo wtedy zachowujemy najpełniejszą kontrolę nad aktywem i jego przychodami i zyskami. Jednak kluczem do sukcesu jest nie tylko wybór między właścicielem publicznym a prywatnym, ale znalezienie optymalnej formuły współpracy, która maksymalizuje korzyści dla wszystkich stron, zachowując przy tym nadrzędny interes gospodarczy kraju. Na podstawie naszych doświadczeń z Baltic Hub, zarekomendować możemy strukturę kapitałową z udziałem podmiotu krajowego (jak PFR), globalnego operatora portowego i długoterminowego funduszu infrastrukturalnego.”

Odwołując się do doświadczeń z niedawną rozbudową Baltic Hub, ekspert PFR zwrócił uwagę na skalę inwestycji i konieczność myślenia o przyszłości:

„Infrastruktura portowa zostaje z nami na długie dziesięciolecia, dlatego powinna być konkurencyjna także w perspektywie kolejnych dziesiątek lat. Terminal powinien być głębokowodny – 16–18 metrów – tak, aby opcjonalnie móc obsługiwać największe jednostki transoceaniczne. To oznacza również odpowiednio długą linię cumowniczą nabrzeża, idealnie około 1000 metrów przypadające na każde 1 mln TEU rocznej przepustowości, pozwalającą na obsługę 2-3 statków jednocześnie. Terminal powinien być też wyposażony w co najmniej 5-7 dźwigów STS o zasięgu pozwalających na obsługę kadłubów statków szerokości 26 kontenerów. Nowopowstający terminal powinien być pół- lub w pełni zautomatyzowany. Obecnie mniej niż 5% terminali globalnie ma choć częściową automatyzację, a jest to także postępujący, globalny trend.”

Zaznaczył również, że inwestycje w porty wymagają ogromnych nakładów finansowych, sięgających setek milionów euro, ale równocześnie otwierają nowe możliwości dla handlu i logistyki:

„Koszt budowy terminala o zdolnościach przeładunkowych rzędu 1 miliona TEU to ok. 300–500 mln euro, w zależności od infrastruktury towarzyszącej, zarówno od strony morza (falochrony czy tor podejściowy) jak i od strony lądu – bocznice kolejowe i dostęp do sieci drogowej. To są duże pieniądze, ale takie projekty tworzą nową wartość w wymianie handlowej.”

Panel wpisywał się w szerszą debatę o odbudowie Ukrainy i przyszłej współpracy gospodarczej w regionie. PFR, jako część Team Poland, wykorzystuje swoje doświadczenia i kompetencje inwestycyjne, aby wspierać strategiczne przedsięwzięcia i wzmacniać pozycję polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej.