Nowe Suwnice STS – ważny krok w rozbudowie portu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku
W niedzielę 27 października br., Baltic Hub w Gdańsku powitał cztery nowoczesne suwnice do przeładunku towarów ze statku na nabrzeże (STS), które przez blisko dwa miesiące płynęły do Polski z Chin. To pierwszy etap dostaw, które w 2025 roku znacząco zwiększą możliwości przeładunkowe Baltic Hub, dodając 1,5 miliona TEU do dotychczasowej rocznej przepustowości portu. Jest to jednocześnie kamień milowy w ramach projektu budowy terminalu T3, dzięki któremu Baltic Hub umocni swoją pozycję kluczowego portu kontenerowego w regionie Morza Bałtyckiego.
Każda z nowych suwnic waży niemal 2000 ton i osiąga wysokość ponad 96 metrów, a z podniesionym wysięgnikiem aż 140 metrów, co czyni je jednymi z największych tego typu konstrukcji w Europie. Ich udźwig wynosi do 65 ton, są w stanie podnieść kontener na wysokość 55 metrów i przenieść go nad pokład statku na długość 74 metrów. Parametry te pozwolą na obsługę największych kontenerowców na świecie.
Nowe dźwigi nabrzeżowe to najnowocześniejsze maszyny z napędami i wyposażeniem topowych światowych producentów. Kwestie bezpieczeństwa i komfortu pracy były podstawowym kryterium podczas projektowania suwnic.
Terminal T3 wyposażony będzie w 7 takich suwnic nabrzeżowych. Trzy kolejne przypłyną w marcu 2025 roku. Dostarczone suwnice STS mają zacząć pracę w 1 połowie 2025 roku.
Całość inwestycji to ważny krok w rozwoju infrastruktury portowej, która przyciągnie nowe inwestycje i wesprze wymianę handlową między Polską a krajami Azji, Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej.
Baltic Hub, jako największy i najszybciej rozwijający się terminal kontenerowy w Polsce, odgrywa kluczową rolę w obsłudze polskiego importu, eksportu i tranzytu.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.).