Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Rusza program Innovate Poland – 4 mld PLN na wsparcie dla firm! Sprawdź szczegóły.

Historie sukcesu Data publikacji: 05 grudnia 2025

Historie sukcesu: Polskie rozwiązania z zakresu AI bliżej człowieka

Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najważniejszych czynników kształtujących światową gospodarkę. Jak wynika z raportu przygotowanego przez UNCTAD, prognozowana wartość rynkowa AI do 2033 roku wyniesie aż 4,8 biliona dolarów. W Polsce stosunkowo szybko rozwija się ekosystem innowacyjnych technologii, który jest napędzany zarówno przez sektor prywatny, jak i publiczny. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach flagowego naboru „Ścieżka SMART”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG), wspiera nowoczesne rozwiązania i pokazuje, że AI może być blisko ludzi i im służyć.

W tym roku aż 75 proc. dużych firm w Polsce prowadziło projekty związane ze sztuczną inteligencją lub zaawansowaną analityką danych – czytamy w raporcie PwC pn. „Czy polskie firmy wykorzystują potencjał AI? Działania polskich firm i oczekiwania konsumentów”.

Mimo że oznacza to wzrost o pięć punktów procentowych, to skala tych działań rzadko przekłada się na realne wdrożenia. Aż 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że większość projektów pozostaje w fazie pilotażu.

Kluczową rolę w osiąganiu pełnej gotowości wdrożeniowej odgrywa dostęp do środków unijnych. Finansowanie jest bowiem niezbędne do rozwoju prototypów i przekształcania innowacji w dojrzałe produkty. 

Jak sztuczna inteligencja odkrywa prawdę?

Przykładem projektu, który wyraźnie pokazuje znaczenie wsparcia instytucji publicznych takich jak PARP, jest Truler – innowacyjna platforma rozwijana przez firmę BizYou Sp. z o.o. Projekt zakłada stworzenie zaawansowanego narzędzia opartego na algorytmach analizy głosu, służącego do badania reakcji osób uczestniczących w rozmowach czy wywiadach oraz identyfikacji rozbieżności między deklaracjami a rzeczywistymi emocjami. Dwa pierwsze badania prowadzone są razem zespołem psychologów, kogniwistów i neurobiologów z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pod kierownictwem dr hab. Joanny Ulatowskiej, prof. UMK. Spółka BizYou korzysta z bogatej wiedzy zespołu naukowców i asystentów oraz nowoczesnych laboratoriów. Ta współpraca jest przykładem tego, że biznes i nauka mogą harmonijnie działać na rzecz rozwoju innowacji społecznych z wykorzystaniem najnowszych technologii. 

Dla uczestników badania to szansa na rozwinięcie wewnętrznej spójności i wiarygodności. Sztuczna inteligencja generuje szczegółowe analizy i rekomendacje dostosowane do indywidualnych potrzeb. Badana osoba otrzymuje nie tylko diagnozę, lecz także kompletny plan dalszej drogi rozwojowej. Truler znajdzie zastosowanie w obszarach takich jak rekrutacja, kontrola jakości pracy, wykrywanie mobbingu, ubezpieczenia czy analiza ryzyka kredytowego.

Truler otrzymał znaczące dofinansowanie w ramach naboru „Ścieżka SMART” w wysokości 2 574 050,00 zł, co pozwoliło firmie BizYou sfinansować prace badawczo-rozwojowe, rozwijać algorytmy oraz przygotować produkt do wejścia na rynek. Realizacja projektu ma zakończyć 31 maja 2026 roku. 

Naturalna komunikacja z e-usługami

Wrocławski Instytut Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji (WIZIPiSI), dzięki dofinansowaniu ze „Ścieżki SMART” w wysokości 1 955 100,00 zł, realizuje projekt pn. „e-usługi + AI: Wykorzystanie komunikacji w języku naturalnym do podniesienia jakości i dostępności e-usług i danych przestrzennych”.

Obecnie używanie portali e-usługowych wymaga wiedzy i znajomości eksperckich pojęć, co utrudnia, a wielu osobom nawet uniemożliwia skorzystanie z ich narzędzi i możliwości. W rezultacie wiele osób udaje się do urzędów zamiast wykorzystać e-usługi. Prosta, naturalna komunikacja poprawi jakość życia obywateli i zmniejszy wykluczenie w zakresie zastosowania e-usług. Dodatkowo zmniejszy obciążenie urzędów, co powinno przyspieszyć wiele procedur. 

Celem projektu jest opracowanie innowacyjnej technologii ułatwiającej korzystanie z danych i e-usług, w szczególności e-usług geoinformacyjnych, tak aby można było samodzielnie rozwiązywać problemy, które obecnie wymagają zaawansowanej wiedzy z zakresu informacji przestrzennej. Co to oznacza? Użytkownicy będą w stanie zadawać pytania i wydawać polecenia, które pozwolą na łatwy dostęp do map cyfrowych, narzędzi i danych specyficznych dla geoportali oraz e-usług. Możliwe będzie szybkie i proste wyszukiwanie (pisemne i głosowe) użytecznych odpowiedzi na zadane pytania w formie tekstu, map czy wypełnionych formularzy niezbędnych do załatwienia konkretnej sprawy. 

Technologia ta będzie szczególnie przyjazna osobom starszym i mniej obytym technologicznie, które mają problemy z korzystaniem z dostępnych źródeł informacji w internecie. 

„Ścieżka SMART” pomaga tworzyć innowacje

Przykłady projektu Truler oraz innowacji rozwijanych przez WIZIPiSI pokazują, że dzięki odpowiedniemu wsparciu polskie firmy są w stanie tworzyć projekty o wysokiej wartości technologicznej, gotowe do wdrożeń i konkurencji na rynkach międzynarodowych. Programy takie jak „Ścieżka SMART” umożliwiają firmom realizację projektów badawczo-rozwojowych, wdrażanie nowych technologii oraz komercjalizację innowacyjnych rozwiązań. Przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie sięgające nawet 80% kosztów kwalifikowanych. Wsparcie kierowane jest do firm planujących kompleksowe, długoterminowe inwestycje rozwojowe, oparte na wynikach prac B+R. 

Dofinansowanie otrzymują wyłącznie projekty, których efektem będzie rozwiązanie innowacyjne co najmniej w skali kraju. Innowacje muszą wynikać z przeprowadzanych lub wdrażanych prac badawczo-rozwojowych, które stanowią obowiązkowy element każdego projektu realizowanego w ramach naboru

Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki logo
Dofinansowane przez Unię Europejską