HackSQL: Innowacje z zakresu edukacji i przedsiębiorczości w miastach
Nowoczesna edukacja stanowi niezwykle istotne wyzwanie, przed którym stają miasta. W obliczu szybko zmieniających się trendów i technologii, oferta edukacja w musi być dynamiczna i dostosowana do potrzeb mieszkańców, niezależnie czy kierowana jest do przedszkolaków, czy seniorów.
HackSQL to inicjatywa, która skupia się na tworzeniu i rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych, aby pomóc miastom w sprostaniu tym wyzwaniom. Jeszcze do 20 września samorządy mogą zgłosić swoje wyzwanie i otrzymać rozwiązanie o wartości 35 tyś złotych. Poniżej prezentujemy wybrane przykłady innowacyjnego podejścia do edukacji z Polski i ze Świata.
Poprawa kompetencji cyfrowych mieszkańców
Miasto Sochaczew postawiło na podniesienie kompetencji mieszkańców w zakresie korzystania z komputera poprzez zapewnienie narzędzi wsparcia procesu edukacyjnego dla mieszkańców bez względu na ich wiek. Celem inicjatywy “R@CK - Rodziny Cyfrowych Kompetencji Sochaczew” jest walka z wykluczeniem cyfrowym, szczególnie wśród seniorów. W ramach organizowanych zajęć mieszkańcy mogą zrobić zarówno wiedzę teoretyczną i zostać uwrażliwieni na zagrożenia jakie czyhają w Internecie oraz wykonać serie ćwiczeń, które pozwolą im zdobyć praktyczne umiejętności.
Znajdź pracę na interaktywnej mapie
Zadbanie o kompetencje mieszkańców to pierwszy krok, kolejny to ułatwienie im ich praktycznego wykorzystania. JobMapa.pl to innowacyjny projekt Gdańskiego Urzędu Pracy, który został nagrodzony w konkursie Skrzydła IT w Administracji. Projekt ma na celu ułatwienie poszukiwania pracy i ofert zatrudnienia przez mieszkańców, działa obecnie na terenie Gdańska i Krakowa. JobMapa.pl to interaktywna mapa, na której użytkownicy mogą znaleźć oferty pracy w wybranej lokalizacji, a także informacje na temat pracodawców oraz wymaganych kwalifikacji i umiejętności. Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem i pozytywnymi opiniami użytkowników, a jego dalszy rozwój jest planowany przez Gdański Urząd Pracy.
Lokalna historia w nowoczesnej odsłonie
Uczniowie szkół w Oświęcimiu mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności programistycznych i graficznych przy jednoczesnym poznaniu lokalnej historii pracując razem nad aplikacją “Miejsca Pamięci”. Zawartość merytoryczna oprogramowania inspirowana była książką Andrzeja Strzeleckiego „Topografia Pamięci”. Teraz zarówno mieszkańcy jak i turyści mogą pobrać aplikację na urządzenie mobilne i dowiedzieć się więcej o historii Ziemi Oświęcimskiej. Najbardziej zaangażowani uczniowie otrzymali możliwość dalszego rozwijania swoich kompetencji z zakresu grafiki i interfejsów, fotografii, programowania aplikacji i stron oraz marketingu i biznesu.
Rozwijanie postawy pro-obywatelskiej dzięki gamification
Brazylia zmaga się z wieloma skandalami korupcyjnymi, co powoduje rosnące nieufność wobec instytucji publicznych w społeczeństwie, szczególnie wśród młodzieży. W odpowiedzi na to wyzwanie powstała gra online o nazwie "Cities in Play", która jest dostępna za darmo i przeznaczona jest do wykorzystania w szkołach. W grze uczniowie wcielają się w rolę wybranego burmistrza, który musi podejmować decyzje dotyczące różnych polityk publicznych tak, aby jak najlepiej zarządzać administracją. Celem aplikacji jest podniesienie świadomości politycznej wśród młodzieży w Brazylii, aby umożliwić im aktywne uczestnictwo w polityce, ocenę działań rządu oraz obronę swoich praw, a także poznanie swoich obowiązków jako obywateli Brazylii.
Akceleracja technologii EdTech w Helsinkach
Finlandia słynie z wysokiego poziomu edukacji i praktycznego podejścia do nauczania. Zapewnienie najwyższego standardu to efekt dbałości o każdy szczegół również poprzez rozwój EdTech, czyli nowych technologii wykorzystywanych na potrzeby oświaty. Ciekawym modelem przyjętym przez miasto Helsinki jest inkubator EdTech. Zadaniem programu jest wspieranie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych oraz technologicznych poprzez 20-tygodniowy, bezpłatny program inkubacyjny. Program ten ma na celu pomóc uczestnikom, we współpracy z doświadczonymi specjalistami z dziedziny biznesu i edukacji, rozwijać swoje pomysły w cenne, skalowalne i międzynarodowe koncepcje biznesowe. W ramach projektu pomysłodawcy mogą testować rozwiązania z nauczycielami i uczniami, oraz otrzymują wsparcie w dotarciu do międzynarodowych rynków poprzez nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami.
Edukacja w społeczeństwie cyfrowym
W ostatnich latach Estonia zbudowała cyfrowe społeczeństwo i zdigitalizowała wiele procesów i usług dla obywateli. Naturalnie transformacja nie mogła ominąć szkolnictwa i oświaty. Dla przykładu, większość szkół używa aplikację Opiq. Zawiera ona podręczniki, zestawy edukacyjne, dziennik nauki, system samooceny i inne istotne informacje, przeznaczone do użytku przez nauczycieli, uczniów i rodziców. Katalog materiałów jest systematycznie aktualizowany i zgodny z podstawią programową oraz umożliwia intuicyjne odkrywanie treści edukacyjnych.
Jeśli jesteś zainteresowany wprowadzeniem innowacji z zakresu edukacji lub przedsiębiorczości w swoim mieście zgłoś pomysł! Zapraszamy miasta do składania zgłoszeń od 4 września do 20 września 2023 roku poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego. Tutaj możesz zapoznać się z poradnikiem dla miast.
Programiści mogą już teraz zgłaszać swoje udział w rozwiązywaniu wyzwań podczas największego stacjonarnego hackathonu w Europie – HackYeah, który odbędzie się w dniach 29.09-01.10 w Tauron Arenie w Krakowie. Dla uczestników HackSQL przygotowaliśmy specjalny kod: "Programuj_Miasta" umożliwiający darmową rejestrację.