Aktualności Data publikacji: 12 maja 2022

Gwarancje KUKE na 110 mln euro na budowę promów dla polskich armatorów

Dzięki gwarancjom otrzymanym od KUKE, Gdańska Stocznia „Remontowa” może wkrótce sfinalizować finansowanie konsorcjalne na budowę promów Ro-Pax.

22 kwietnia w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. im. J. Piłsudskiego S.A. podpisano umowę, na mocy której stocznia otrzymała od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu Ro-Pax. Jednostki powstają na zamówienie spółki Polskie Promy i od 2025 roku zaczną stopniowo obsługiwać połączenia na Morzu Bałtyckim. To jedno z największych zamówień złożonych w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach.

Wcześniej Remontowa S.A. pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

"Realizacja kontraktu na budowę promów Ro-Pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe. Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku"

- mówi Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni „Remontowa”.

"Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni Remontowa i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tą sytuację na dobre"

- mówi Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.

Ro-Pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. W projekcie zaplanowane są: restauracja, bary, sklep, plac zabaw dla dzieci i inne udogodnienia dla pasażerów. Promy będą niskoemisyjne, wyposażone w sterowane elektrycznie pędniki azymutalne i stery strumieniowe, którym energii dostarczą generatory zasilane LNG, pracujące w układzie hybrydowym ze wspomaganiem bateryjnym.

Więcej informacji na stronie internetowej.