Cyfrowe DNA przemysłu: przepis na konkurencyjność


Transformacja cyfrowa to jeden z kluczowych procesów, który decyduje o konkurencyjności przedsiębiorstw w dobie Przemysłu 4.0. To znacznie więcej niż tylko wdrażanie nowoczesnych technologii – to fundamentalna zmiana sposobu działania firm oraz dobrowolnej chęci osiągnięcia założonych celów biznesowych, obejmujących m.in. automatyzację procesów, analizę danych czy poszerzenie kompetencji. Współczesny rynek wymusza na przedsiębiorstwach zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki, a technologie cyfrowe stają się podstawowym narzędziem osiągnięcia tych celów. Co więcej, przedsiębiorstwa, które skutecznie przechodzą przez ten proces, stają się bardziej odporne na kryzysy gospodarcze, potrafią lepiej zarządzać swoimi zasobami i dynamicznie reagować na zmiany rynkowe.
Nie ma odwrotu – cyfryzacja napędza przemysł
Zaspokojenie popytu na towary i usługi – to od lat niezmienny cel produkcji. Czynnikiem napędzającym transformację są coraz częściej zindywidualizowane potrzeby klientów i personalizacja produktów (usług), co może zostać osiągnięte przez przyjęcie procesów i praktyk biznesowych ukierunkowujących organizację na konkurowanie w coraz bardziej cyfrowym świecie oraz dynamicznie zmiennej sytuacji gospodarczej.
Przykładami procesów wdrażanych w sektorze przemysłowym są automatyzacja, sztuczna inteligencja (AI), cyberbezpieczeństwo, analiza danych czy Internet Rzeczy (IoT). To narzędzia, które rewolucjonizowały sposób prowadzenia działalności. Współczesne przedsiębiorstwa coraz częściej inwestują również w inteligentne produkty i usługi, które dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak AI czy IoT, mogą samodzielnie analizować dane, dostosowywać się do potrzeb użytkowników i zwiększać efektywność działania. Inteligentne rozwiązania produkcyjne łączą w sobie wiedzę i umiejętności ludzi, zoptymalizowane procesy oraz nowoczesne maszyny, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami, zwiększenie wartości biznesowej oraz redukcję odpadów. Wdrożenie systemów zarządzania produkcją i zasobami, komunikacji M2M (machine-to-machine) oraz analizy danych w czasie rzeczywistym stanowi kluczowy element strategii optymalizacyjnej przedsiębiorstw. Istotnym aspektem jest również zarządzanie i optymalizacja procesów obejmujące planowanie i kontrolę produkcji, doskonalenie procedur oraz skuteczną konserwację sprzętu. Działania te pozwalają eliminować nieprawidłowości, takie jak niska jakość produktów, wysokie koszty operacyjne czy zaburzenia w łańcuchu dostaw.
Bez analizy ani rusz
Cyfryzacja może być postrzegana jako droga do przejścia w kierunku cyfrowego biznesu i cyfrowej transformacji, a także tworzenia nowych (cyfrowych) strumieni przychodów i ofert. Często proces transformacji cyfrowej obejmuje wiele etapów, co wynika z ich silnej współzależności.
Warto zwrócić szczególną uwagę na świadome podejście do cyfryzacji przedsiębiorstw, które pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału technologii oraz projektowanie kolejnych działań zapewniających większą stabilność i odporność na zmieniające się warunki rynkowe. Przedsiębiorstwo powinno posiadać pełną świadomość stojących przed nim wyzwań, a także kluczowych kierunków i obszarów rozwoju w procesie transformacji. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeprowadzenie dogłębnej analizy jego obecnej sytuacji, co pozwoli na kompleksową diagnozę przedsiębiorstwa.
W identyfikacji obszarów, które wymagają usprawnienia, pomocny jest skaner ADMA, który obejmuje analizę siedmiu kluczowych obszarów, takich jak zaawansowane technologie produkcyjne, cyfryzacja, ekologia czy inteligentna produkcja. Ta metoda powstała w 2018 r. w efekcie prac Komisji Europejskiej i wspólnej inicjatywy DG GROW Rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP oraz EASME - Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Metodologia ADMA oprócz analizy poziomu zaawansowania/dojrzałości przedsiębiorstw produkcyjnych (w szczególności MŚP) ma pomóc w tworzeniu i wdrożeniu inicjatyw, które wymagają najpilniejszego działania, określając przy tym konkretne cele biznesowe oraz odpowiednie wskaźniki mierzące ich realizację.
W związku z przejęciem zadań Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, już w II kwartale 2025 roku zostanie uruchomiona nowa strona internetowa dedykowana zagadnieniom transformacji cyfrowej.Ponadto PARP planuje organizację licznych spotkań eksperckich oraz konferencji z zakresu nowoczesnych technologii.
Cyfryzacja na horyzoncie? Sięgnij po finansowanie od PARP!
W 2025 roku Agencja będzie kontynuować realizację trzech strategicznych programów w ramach perspektywy finansowej 2021–2027: FENG (1,5 mld zł), FEPW (1,8 mld zł) oraz FERS (548,5 mln zł). Łącznie na nowe nabory i dalsze wsparcie firm przeznaczono prawie 4 mld zł.
W ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przewidziano finansowanie kompleksowych projektów badawczo-rozwojowych oraz wdrożeniowych, wspierających transformację przedsiębiorstw w kierunku przemysłu 4.0 czy zielonych technologii. Budżet obejmuje również nabory dla start-upów, klastrów i instytucji otoczenia biznesu, a także inicjatywy wspierające internacjonalizację firm.
Ponadto w ramach modyfikacji programu FENG, Agencja planuje uruchomienie preferencyjnych pożyczek dla firm. Nowa inicjatywa – Fundusz Transformacji Cyfrowej i Zrównoważonego Rozwoju – przewiduje 800 mln zł na wsparcie przedsiębiorstw w dostosowaniu do Przemysłu 4.0 i zielonych technologii. Trwają prace nad szczegółami programu, którego start zależy od zatwierdzenia zmian przez Komisję Europejską, planowanego na połowę 2025 roku.
Natomiast nowością w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) będzie projekt przygotowujący pracodawców do wdrażania automatyzacji i nowych technologii. Przedsiębiorcy otrzymają narzędzia do zarządzania zmianą i efektywnej adaptacji do cyfrowej transformacji.
Wiedza – napęd dla innowacji
W nowej perspektywie finansowej kluczowym obszarem wsparcia są nowoczesne kompetencje, cyfryzacja oraz dostosowanie firm do zmieniających się warunków rynkowych.
Zarówno w bezpłatnej platformie e-learningowej Akademia PARP, jak i Bazie Usług Rozwojowych (BUR), która jest przestrzenią szkoleniowo-doradczą, znajdują się praktyczne i efektywne szkolenia, które realnie wspierają rozwój biznesu w kierunku transformacji.
Obecnie w Akademii PARP dostępnych jest 78 szkoleń online w pięciu kluczowych obszarach: Prawo, Finanse, Zarządzanie, Marketing i Kompetencje. Oferta dynamicznie się rozwija – w 2025 i 2026 roku planowane jest znaczące rozszerzenie katalogu szkoleń, koncentrując się na uprzemysłowieniu i cyfryzacji. Wprowadzone zostaną kursy związane ze sztuczną inteligencją, robotyzacją, automatyzacją oraz nowoczesnymi technologiami przemysłowymi, wspierając firmy w adaptacji do Przemysłu 4.0 i cyfrowej transformacji. Każde ukończenie kursu w ramach Akademii PARP potwierdza certyfikat.
Oto kilka propozycji szkoleń dotyczących transformacji przedsiębiorstw w różnych obszarach:
- MŚP 4.0 – wyzwania transformacji cyfrowej
- Cyberbezpieczeństwo w MŚP
- Gospodarka obiegu zamkniętego w MŚP
- Zrównoważony rozwój w MŚP
- Efektywność energetyczna w MŚP
Natomiast w Bazie Usług Rozwojowych, przedsiębiorstwa mają dostęp do zweryfikowanego i jakościowego rejestru usług szkoleniowych, który wspiera rozwój kompetencji kluczowych dla transformacji cyfrowej i budowania przewagi konkurencyjnej. Platforma umożliwia elastyczne dopasowanie programów szkoleniowych do specyficznych potrzeb firm – od podstawowych kursów dla kadry zarządzającej, po specjalistyczne szkolenia techniczne dla zespołów wdrażających innowacje.
Dodatkowo, BUR integruje przedsiębiorców z certyfikowanymi dostawcami usług szkoleniowych, co zapewnia wysoki standard edukacyjny i praktyczne podejście do wdrażania nowych technologii. Dzięki dofinansowaniu firmy mogą optymalizować koszty związane z rozwojem kompetencji, a tym samym przyspieszać swoją cyfrową transformację.
Zachęcamy do zapisania się do newslettera PARP, aby być na bieżąco z wprowadzanymi rozwiązaniami dla przedsiębiorców w obszarze cyfryzacji.