Przejdź do treści
Ekspertyzy ekonomiczne Data publikacji: 24 czerwca 2022

Chartbook Automotive - czerwiec 2022

Autor Andrzej Kochman Starszy Analityk, Biuro Analiz | PFR S.A.

Najważniejsze w tym wydaniu:

  1. Spadek eksportu wiązek elektrycznych z Ukrainy utrudnia produkcję samochodów (strona 92)

     
  2. Autobusy elektryczne stanowią dużą część wartości eksportu autobusów (strona 11).  „Benzynowe hybrydy” to ponad ćwierć wartości wyeksportowanych samochodów (strona 13).

     
  3. Części i akcesoria to blisko połowa eksportu branży samochodowej (strona 7)

     
  4. Produkcja samochodów w Niemczech od 2019 r. spada, ale globalne przychody koncernów niemieckich utrzymują się na wysokim poziomie (Strona 90)

     
  5. Polski eksport i import kategorii bezpośrednio związanych z produkcją pojazdami (strona 5)
    Polska głównie eksportuje części i komponenty dzięki czemu utrzymywany jest wciąż dodatni bilans handlowy w branży. W Polsce deficyt handlowy w  eksporcie – samochodów osobowych.  Ponad 26% eksportowanych samochodów przez Polskę to hybrydy benzynowe. 
  6. Polski eksport i import z pozostałych kategorii związanych motoryzacją (strona 23)
    Polska jest znaczącym eksporterem akumulatorów wykorzystywanych w elektromobilności. Również eksportujemy opony i fotele samochodowe.
  7. Przemysł samochodowy w Polsce i głównych państwach producentach samochodów  w UE – podstawowe dane (strona 36)
    Polska istotnym krajem jeśli chodzi o branżę automotive, lecz nie wiodącym. Dane Eurostatu ostatnie dane za 2020 r.
  8. Koniunktura w branży samochodowej w Polsce GUS (strona 45)
    Jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie były problemy z komponentami, obecnie to zjawisko zostało spotęgowane. 
  9. Ceny akumulatorów, paliw, surowców związanych z automotive (strona 75)
    Zaburzenie  w łańcuch dostaw odziedziczone po COVID-19 plus embarga wprowadzone na Rosje stanowią czynnik zwiększający wzrost cen w branży. Wzrost cen paliw. 
  10.  Produkcja samochodów w Niemczech (strona 83)
    Spadek produkcji samochodów w samych Niemczech można było zaobserwować jeszcze w 2018 r. Przychody najważniejszych koncernów niemieckich odnotowane na całym świecie w 2019 r. odnotowały jeszcze wzrost. Dane za 2021 r. są zbliżone do tych z 2019 r. Jednocześnie udział w produkcji samochodów elektrycznych w samych Niemczech mimo wahań w ostatnim okresie jest w trendzie rosnącym. Zaangażowanie koncernów niemieckich w Rosji spowoduje silne wahanie kondycji przedmiotowych firm przynajmniej w krótkim terminie. 
  11. Handel zagraniczny Rosji, Ukrainy, Białorusi związany z automotive (strona 91)
    Przerwanie łańcuchów dostaw stanowi problem dla koncernów. Wstrzymanie eksportu do Rosji. 

 

Zapoznaj się z pełną wersją raportu.